Nuffnang Ads

Wednesday, May 9, 2012

Budak Mangsa Dera Mak Sendiri...

Fames kisah budak kena dera tu... siap kuar berita tv3 lagi.. sebenarnya video tu aku dh tgk lama dh, member aku forward kt aku... Tapi, aku xsanggup nk forward kt org lain.. xsampai hati sebenarnya.. Rasa marah.. geram.. sedih tgk mak budak tu pukul terajang anak dia... yg aku xsangka, kuar balik story ni.. tingat kawan2 opis lama cter, semua rasa nak balik awal coz anak diaorg hantar Taska @ nursery @ orang jaga..

Aku bersyukur sangat2 kerana ibu tercinta yg menjaga anak aku.. Nenek mana yg xsayang cucu.. syukur sesangat Qari mendapat kasih sayang yg penuh dengan nenek.. Al-Hamdulillah..

Awal2 tgk tu  memang marah sgt dgn pompuan yg pukul anak tu, tapi bila d pikirkan.. kita buat kajian balik:

Nape ibu pukul anak??

Answer : Pada pendapat aku, Maybe mak budak tu tak siuman a.k.a gilerrr a.k.a kena tinggal suami.. keimanan tak kuat pun boleh jadi macam ni..

.. yg aku tau, mak budak tu kena rogol & budak tu nenek dia jaga.. Tapi  aku xtau cter, macamana budak tu boleh ada kat mak dia semua.. (kena tanya polis ok!).. so, mak budak tu stress & xdapat bezakan itu anak dia @ lelaki durjana yg rogol dia.. dan anak tu anak luar nikah.. (story ni aku pernah baca dlm internet.. xtau la kenyataan tu betul @ salah, so tanya En.Polis ok! )

Bila d pikir balik, aku tak sampai hati nak pukul anak.. walaupun kekadang kita geram & marah bila anak xmau tdo, asik nak main jer, suka buat bising jer malam2.. Esok aku & en.suami nak keja ni.. Tapi, xda la sampai hati nak dera  anak teruk2.. just bagi warning jer suruh diam.. "kalo xtdo, mama tutup lampu".. Yg kelakar, Qari ni takut gelap.. so, tdo kena pasang lampu romantik tu laa.. so, dengar mama dia nak tutup lampu, buat2 tdo n then trus lena.. nak cubit pun tak sampai hati bila tgk muka anak buat muka kesian.. huhuu.. Mohon sangat, Bawa mengucap byk2.. minta d jauhi perasaan & emosi begitu.. seram..

.. korang pernah baca tak kisah budak men gincu @ lipstik mak dia.. Then budak tu siap tunjuk kat mak dia yg tangan budak tu abis merah kena lipstik... Apa lagi, nek hantu mak dia pukul budak tu.. yg sedih sesangat, budak tu mati kena pukul disebabkan mak dia tetiba marah sangat macam dh dirasuk setann mak dia meroyan.. so, kesian budak tu jadi mangsa oleh mak dia sendiri... yg plg terharu, mak dia tersedar anak dia mati & anak dia men gincu tu ada tulis kat cadar "sayang mak sangat2".. terharu sgt2.. uwaaa.. Tapi, bila dah jd macam tu.. Nangis darah sekali pun, anak tu xboleh nak kembali balik..

Ya Allah.. mohon la sangat2 agar aku sentiasa sabar mendidik anak2.. dan mohon sangat agar mama & abah dapat mendidik anak2 hingga berjaya dan menjadi anak yang soleh & solehah.. Amin~

... bila d pikir balik, sebenarnya anak suka minta perhatian mama & abah dia.. so, xkira apa cara sekalipun, mana2 budak memang suka buat perangai, agar kita attention dia.. cth anak aku la.. tiap2 malam b4 tdo, mesti nak aku peluk dia,.. so, baru lena nak tdo.. Tapi, aku memang suka sangat2 buat macam ni selalu.. Time ni la aku dapat curahkan kasih sayang.. kesian Qari asik dok umah nenek ketika aku & en.suami g keja.. maghrib baru sampai umah..  Mohon sangat padaMu Ya Allah, dipanjangkan umur kami semua.. Setiap malam bila tengok anak tdo dalam dakapan.. sejuk n tenang je hati aku ni.. hilang segala kedukaan & keletihan.. rasa sungguh damai anak di dalam dakapan.. Bila tengok raut wajah anak pun tenang & lena bila mama peluk Qari... bau badan mama & abah pun Qari boleh tau k.. bayangkan, kalo aku membelakangkan kat Qari, mesti qari bising suh aku peluk dia.. Manja jer Qari...

lagi 2 bila pk anak tak sihat..mau kita risau sgt.. aku ni tak sampai hati tengok anak melempet sakit ni.. kalo blh tukar ganti, memang nak aku & en.suami jer tanggung...  Aku betul2 sayang anak.. Sape tak sayang anak kan.. Sebab tu anak2 kena sayang ibu bapa gak.. susah woo sebenarnya nak besarkan anak2...

so, tak mau dera2 anak ok.. kalo nak marah, tarik dia dan peluk dengan penuh kasih sayang.. so, anak pun tak tau nak buat apa.... so, syahdu masing2 k.. :)


No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D