Nuffnang Ads

Monday, April 8, 2013

Malam Tak Berbau edisi??? Aktiviti bila dapat MC..

01 April 2013 (Isnin)

ok.. episod kita kali ni adalah... "Malang Tak Berbau edisi???" yg pasti tarikh ari ni April Fool (1 April) yg disambut gler oleh org Barat.. Tapi aku xsambut la... buat apa nak sambut kan.. hehehee... mengaku budak baik plak zura ni.. uweekkkk... heheheheee:P

Aku pun tak tau edisi yg ke berapa dah??? Maybe, setiap apa dugaan yg Allah beri pada aku, aku Redha & terima ketentuanNya.. Blog sebelum ini bertajuk :
"Dalam hidup ini, kita perlu Redha apa yg telah ditentukan oleh Allah SWT.. "

Mesti ada hikmah disebalik kejadian yg menimpa ku... dan aku tahu, ada sebab kenapa Allah beri bala padaku.. mesti aku lupa & leka dengan duniawi ini... Mesti aku lupa nak baca Al-Quran.. Tapi, Insyaallah, aku akan solat 5 waktu setiap hari.. Solat adalah yg paling utama utk memimpin kita ke jalan yg diredhai Allah & mendapat keberkatan drpNya.. Dan aku bersyukur memiliki hubby yg sentiasa menjadi imam dalam solat kami & kami sentiasa berjemaah berdua, kekadang bertiga (ikut mood Qari nak ikut kami sekali berjemaah).. Bersyukur aku memiliki hubby yg menjadi pemimpin dalam solatku di umah.. Al-Hamdulillah...

Ya Allah dah lama nya aku tak buka Al-Quran.. Aku rasa buka Al-Quran pun kalo ada Ustazah Fatma datang ke surau opis aku bekerja pada jumaat Tengahari waktu orang lelaki pergi solat Jumaat.. Itupun Terjemahan Al-Quran.. kat umah?? masyaallah... kat umah aktiviti aku melayan Qari tersayang colouring la.. melayan Qari baca buku.. tapi, kepada Allah?? nape aku lupa/alpa??? masyaallah.. Ya Allah tolong la bantu aku...

... dulu masa sekolah, setiap malam aku baca Al-Quran.. kalo boleh berebut2 dengan rakan hostel nak sape Qhatam banyak kali.. Then masuk IPTA ada la sebulan sekali xpun seminggu sekali.. ni aku dah beranak pinak.. jarang-jarang.. Ya Allah.. Apa dah jadi padaku??? Mesti itula Allah beri bala padaku agar aku INGAT dengan Kebesaran Alah.. AKu Lupa Allah & Allah akan lupa aku?? massyaallah.. mohon sangat padaMu Ya ALLAH agar aku sentiasa ingat & patuh dengan ajaranmu...

Okla.. nak tau apa yg terjadi padaku... Pagi Isnin tu, hubby aku tgh menggoreng kopok leko (beli kat Terengganu, hubby aku baru balik drp outstation), masa tu aku tgh mandi nak p keja pagi subuh tu.. then, aku tengok apa yg hubby aku cari tu, rupa2nya tgh mencari tupperware nak isi kropok leko ni la... Aku tgk dalam kuali, kopok tu macam nak hangus, then aku cuba terbalikkan.. then nak tau apa terjadi?? minyak merencik lompat / meletup drp kuali kena la pada leher ku yg mulus ni... huhuuu.. kena muka sket dari hidung ke dagu.. sepantas kilat, aku teringat pesanan mak mentua aku... terus cari kunci umah, then pergi amik pokok  aloevera.. then cepat2 terus letak kat tmpt yg kena minyak panas tu..

Al-Hamdulillah, kulit ku xmelecet / melembung.. sebab aku cepat letak pokok aloevera.. cuma ada kat bahu aku sket gelembung/bubble, maybe aku tak perasan terkena myk tang tu.. itu yg xperasan nak letak aloevera.. masa tu, masa minyak tu melompat ke arahku.. sakit mmg sakit la, sape tak sakit kalo kena minyak panas kan.. tapi, otak aku dah berpikir lebih drastik/cepat utk amik aloevera.. tu yg tetiba sakit terkena minyak tu xrasa apa2.. Ya Allah.. keajaiban terjadi padaku Ya Allah.. Terima Kasih ya Allah.. Aku tak rasa sakit..  Bersyukur sesangat.. dan aku rasa macam biasa jer.. maybe sakit bersalin lagi sakit kot.. tu yg rasa biasa jer... huhuuu

Hubby rasa bersalah padaku coz dia yg goreng dulu & tinggalkan mencari tupperware.. yg besttnya aku terkena leher dan bahu disebabkan aku berkemban, almaklum baru keluar toilet br lepas mandi la katakan.. huhuuuu... kalo aku tak berkemban, tentu xkena kulit i yg mulus ni..auwww...

tapi, aku cakapla kat hubby, nak sedapkan hati dia... hehehe..

"xpala dah terjadi.. kalo syg tak kena, maybe abg yg kena... Syg ni dah biasa dah kena panas ni.. Al-maklum gugurl lasak buat keja masak2 d dapur.. sepatutnya saham kena naik RM2000 ni"... berlagak plak aku ni.. dalam hati.. geram tau.. hehehee...

Barula nmpk ceria sket muka hubby aku.. kalo tak muka risau jer takut aku marah mcm singa kot.. hahahaa...

wat apa nak marah2.. xkan selesai kalo kita marah2 kan.. Dalam rumahtangga ni, elok kita terima seadanya & anggapla dugaan itu ketentuan Allah SWT.. dan paling penting kena bersabar & bertolak ansur dalam rumahtangga.. Romantika yg paling penting.. Kata Shuib Sepah Raja Lawak kpd wife dia Siti Sarah, "ROMANTIKA : Romantik dan beretika dalam bercinta"..

Teringat masa adik Qari meninggal tu, aku tak kisah org nak cakap apa.. Tapi, bagiku arwah Hafiz tu yg akan menanti kami di depan pintu syurga.. Insyaallah.. kami dah ada tiket yg dikurniakan oleh Allah SWT.. Biarla org yg berkata2 tu akan ditentukan Allah swt samaada dapat balasan yg baik @ xbaik.. aku hanya bersabar & terus bersabar jer la kan.. baik betul aku ni.. hahahaa

okla melalut2 cter plak.. sambung balik topik kita.. after dah bubuh aloevera, then aku suh hubby aku g keja jer.. xpayah cuti2 kerana aku.. pandai2 la aku jaga diri... then, after hubby & Qari nek van g tadika.. Aku pun g la klinik kerajaan 2km dr umah aku... dekat jer.... yg best nya aku ni siap berlakon la kata sakitnya melecur ni sampai naik pening kepala aku ni.. Nak dapat MC punyer pasal.. Bukan senang nak dapat mc kerajaan tau.. sekarang Doktor susah nak bagi MC tau.. Agaknya Doktor tgk kesian pada muka aku dah jadi hodoh & leher dah hitam2 kulit melecur.. Tengok2 surat mc yg kaler kuning tu... tu dia 2 hari Doktor bagi aku mc.. syukur.. dapat la aku rest di umah bersama2 Qari.. sampai umah, aku cakap kat ibuku bestnya dapat mc 2 hari... hehehee..

sori la hubby cayang, buat masa ni hodoh sket la muka sayang ni.. tgk leher pun xberselera.. tunggula dalam sebulan ni, akan ku asah bagi kulit ku mulus balik.. hahahaaa

masa ni baru balik dr klinik... 


belum hitam lagi tempat melecur tu... merah jer..
day 2 baru tumbuh kulit mati kaler hitam..

yiiihaa.. dpt mc 2 hari :P

Sementara tunggu Qari balik Tadika, main2 la dulu dengan faiq dulu... Aku pesan kat Qari, kalo mama @ abah cuti xpergi keja sekali pun, tadika jangan tak pergi.. kena tegas dgn anak2 gak.. Jangan sesekali ajar anak ponteng (Pendapat aku la).. janji apa yg kita lakukan tidak memudaratkan anak... Jangan diikutkan malas anak kalo xmo g sekolah.. Syukur AL-Hamdulillah, Qari mahu pergi Tadika...

"Qari nak pergi Pasti dah tau mama"

melayan budak kecik..
Nama saya Muhammad Faiq Azfar :)


Okla.. kita lumpsum kan cter Dari 01 April ~ 07 April 2013.. as just diary contengan Mama Abqariz:P membebel aku cter syiok sendiri.. hehee... sentap mak tau.. hahahaa:P

Yg bestnya aku dapat MC 2 ari.. Apa lagi, akan ku penggunakan masa yg diberi sewajarnya... Nampak jer melecur macam orang sakit, tapi berkat kuasa Allah yg beri keajaiban, aku tak sakit pun... pokok aloevera tu mmg membantu... Al-Hamdulillah..

Day 2 yg dpt mc tu, sementara tunggu qari balik drp tadika, aku buat operasi kemas 1 umah.. Al-maklum, weekend pergi class, xda masa nak kemas.. kemas toilet tanggungjawab hubby ku,.. xsanggup aku nak sental lantai toilet.. dulu pernah cuci toilet, xpasal2 1 week tangan aku lenguh.. huhuuu.. sian aku.. hahahaa:P

wa cakap sama korang, 4 trip basuh kain / day.. sian kan? nasib ko la zura, g kempam 1 week mmg mcm tu.. hehehee

sebenarnya washing machine umah aku 7 kg jer, xtahan menanggung beban yg byk.. terpaksa diagih2 kan mengikut kesusaian.. ehhehee

mana taknya, semua aku campakkan jer dlm washing machine.. pagi 3 trip jer; antaranya 2 trip baju aku, hubby & Qari (kumpul 1week), 1 trip cadar2  n towel... yg lg 1 trip curtain tu, operasi petang, balik drp wayang.. ikutkan, nak jalan kn sekali jer 4 trip, tapi takut mesin rosak plak.. tp sebenarnya, tempat jemur kain dah full.. abis fencing2 pagar kiri kanan umah jiran & mak aku tumpang jap letak cadar2 & curtain2.. Almaklum besar sangat... Amik kesempatan coz jiran sebelah xbalik drp keja lagi..

Kemas umah done.. kemas bilik done.. curtain & cadar tukar yg lain done.. wet & dry kychen done.. toilet jer belum.. semua dikatakan done.. Tapi lipat kain jer malam nanti  after balik wayang.. 

cadar & curtain dah tukar yg bersih :)


dry kitchen done.. kalo tersusun tu luar kawalan la.. hehehe:P

wet kitchen done :)

rak komik & novel done :)
baju 1 week pun dah iron :)

Ok kul 12 dah, Qari dah balik dr tadika naik van.. jom siap2 kan Qari.. jom pergi Aeon Cheras Selatan.. layankan anak2 tgk wayang plak.. xda org pun, almaklum bukan cuti sekolah..

The Croods.. memang best cter tu.. gambar dia cantik ala2 cter Avatar... Kami berempat jer yg g.. ibuku xmo ikut plak... so, aku & adikku melayan anak masing2 bawa masuk cinema... budak2 excited la dpt tgk wyg..  cartoon plak tu :)

Memang plan last minit.. pada asalnya malam sebelum tu, qari tengok ada dalam iklan.. Qari kata nak tengok. so, aku kata jom esok kita pergi.. Tapi, Qari kena g tadika dulu... mama garang ni mana boleh bg anak ponteng2 k..

ok dah sampai wayang cter The Croods.. memang best utk budak2.. cantik gambar dia... aku namanya je mc, tp alhamdulillah berjalan No.1... Rugi la cuti, kalo tak spend dgn org yg kita sayang.. macam xcaya jer yuna nyanyi soundtrack lagu tu... memang terbaeekkk...



day 2 ~ dagu yg itam tu dicover dgn double chin :P
Chubby & bam2 nya aku.. abaikan pic tu semua dusta.. hahahaaa


day 3 ~ kulit dah xsekata.. huhuuu

Sementara tunggu hubby balik, lepak2 dengan Qari tersayang melayan anak bermain.. tapi, kebersepahan melanda umah kami...

nak tau sape punyer angkara????

"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"

Muhammad Abqariz Zaem jawapannya...

Abissss dah semua mainan dia kluar campak kat ruang tamu.. dah tu depan tv plakkk.. wadusss semak mata mama memandang k.. Nak marah, buat muka sedih la plak Qari ni.. mmg Best Actor Award... heheheheee :D


Sesi mama jadi cikgu ok.. jom Qari mama ajar ABC :)

merajuk kena marah.. huhuu

Play Games kesukaan Qari.. PUZZLE... dah ada 7 koleksi dah skrg..

day 8 ~ Syukur Al-Hamdulillah.. 1 week kulit aku dah ok..

No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D