Nuffnang Ads

Friday, August 19, 2011

18 Ogos 2011 (Khamis).. Malang Tak Berbau..

uiiittttt... Dah dua hari tak pergi keja, dan tak tau la keadaan kereta ku yg aku parking kat luar apartment Zamrud di Jalan Klang Lama.. Nak dijadikan cter, aku story sket "Malang yg Tidak Berbau" huhuuu:P Xda rezki ari ni.. Insyaallah ada rezki lain pada hari yg lain.. Insyaallah:)

Macam biasa rutin harian aku g keja bersama2 en.suami tersayang.. Dari semenyih, aku naik kereta en.suami smpai jln klang lama, en.suami drop aku di tepi jln coz aku selalu parking kereta kat luar Apartment Zamrud tempat parking umah lama.. Kalo parking kat dlm apt Zamrud selamat la coz ada guard jaga.. Tapi parking kat luar, xsangka plak keta aku kena pecah masuk.. huhuuu..

Dah lama aku park situ, ada la dalam 5 bulan.. xda apa plak.. Tapi, kalo park lama, aku akan park betul2 depan guard Zamrud Apt la... Tapi, agaknya aku park kat situ 3mlm.. tu yg penyangak tu dah lama usha kot.. tak tau nak tuduh sape coz yg aku park tu dekat dgn umah orang.. dekat juga dgn tepi jalan besar.. 
Memang penyangak xkira apa, asal yg dia jual boleh dapat kan wang.. Nasib2... 

Pagi2 nak amik kereta g keja.. uiiittttt... Hati xsedap.. tekan alarm dari jauh, nape car aku xda respond??.. tgk lampu kat kunci, ada nyala merah... bateri car aku kong ker?? Sampai kat keta, Masyallah... Apasal drawer dashboard aku ternganga.. Pampers anak aku terabur dikeluarkan dlm drawer dashboard tu.. bekas coins pun ilang dgn duit2 coins sekali.. kompommm keta aku dah kena pecah masuk pencuri... Waduhhh... tgk radio, nsib bek xilang.. Mula2 tak nak masuk lagi, takut hilang kesan cap jari penyangak2.. Then call en.suami, en suami suh start keta.. start2 keta, xblh on.. SAH..SAH.. Buka boot, mmg bateri kereta kena curi.. Penyangak tu siap nak curi bateri, siap potong wayar lagi.. mmg aku xhalalkan ko la .. buat keja haram bulan2 posa ni.. huhuuu..

uiiittttt.. Nak dijadikan cter lagi, en.suami patah balik di tempat kejadian.. En.suami call GP Bateri infoline.. so, lg 1 jam sampai.. En.suami set harga dgn GP tu kata harga RM190 sekali plug join yg penyangak tu potong.. so lepak2 dulu dlm keta en.suami.. sempat berfesbukk dlm keta en.suami jap sementara tunggu org bateri dtg repair.. dapat aku meluahkan perasaan geram dlm fb.. marah pada penyangak tu... Silap aku juga tinggal kat situ 3 malam.. Tapi selalu parking xda apa la plak.. ni mesti penyangak tu sangap sgt nak beli dadah kot.. huhuuu~

yg jadi kemarahan aku lagi, time nak bayar harga bateri kat mamat yg dtg pasang tu.. boleh plak minta RM200.. Dia kata, RM 10 duit bateri yg hilang tu, mamat tu kata RM10 bateri xda pengganti.. Aku cakap la, "selalu bateri tukar dpt duit, ni ko plak nak sapu RM10".. En.Suami cakap la "Dak org GP centre ckp RM190 takkan nak bg harga lebih kot.. Duit nak pakai Raya".. then mamat tu yg muka paw customer tu cakap "menyesal plak dtg".. mampus ko la.. ko makan gaji, buat mcm makan gaji.. Dah bulan2 posa ni, nak cari duit haram & paw2 org plak... Kalo ikut kan hati kami, xkisah la sgt pasal duit RM10 nak sedekah.. tapi, mamat bateri tu buat muka mcm penyangak curi motor keta, siap paw2 lagi & ada hati nak minta komisyen.. boleh jalannn la ke jahanam.. bek duit tu bagi org yg memerlukan..

After keta dah siap pasang.. dengan leganya test2 la 2,3 round dgn en.suami di sekitar tempat kejadian... Lega dah , boleh bergerak mcm biasa.. So, aku pun drive g opiz mcm biasa.. tup2..sampai kat Bank Rakyat dekat dgn opiz aku tu, tetiba kereta mati.. cuakk nya aku ni... Call en.suami datang membantu & call rakan2 lelaki opiz aku minta bantuan... 

Aku pun tunggu la dgn kesabaran.. walaupun bingit telinga ni dengan hon..hon.. pelbagai vehicle di Malaysia nie pada ku menghalang jalan.. Buat pekak telinga jer la aku ni... Utk keselamatan, aku xda segitiga amaran tu.. so, aku amik payung OREN yg menyerlah dari jauh tu, aku pusing 2 la dari dlm keta agar orang dari belakang nmpk kereta aku rosak.. Kalo yg rabun warna jer yg xnmpk payung aku tu.. hehehee:P.. sekali lagi menguji kesabaran aku di bulan2 puasa ni... Akhirnya en.suami datang betulkan.. baru ku tahu puncanya, mamat bateri tu pasang cincai jer... memang ko orang yg xberguna.. tak patut ko duduk di dunia ni... buat orang susah jer.. makan gaji buta & haram jer ko ni.. So, en.suami buat pelbagai alternatif agar bateri tu xlari dari tempat asal (coz tali pendek kena potong dgn penyangak).. Then lepas tu rakan opiz datang.. terima kasih bro bg pandangan kepada kami tentang kereta...

Akhirnya sampai gak aku kat tempat keja.. dah la aku ada seminar 8.30 pagi hingga 1 tghari.. so, mcm2 dugaan di bulan puasa yg ker 18, aku sampai seminar pada kul 10.30am. dah lambat dah.. tapi, nsib bek mereka semua faham mslh aku.. huhuuu..

Yg kelakar aku boleh duduk bersebelahan dlm seminar tu dgn makhluk Allah yg pernah mengeji & mengata aku dari belakang dulu.. mungkin ada hikmah Allah selepas apa yg terjadi di bulan puasa.. Pagi2 mendapat dugaan kena curi bateri kereta.. Di seminar aku mendapat balik kawan sejati ku semula walaupun pelbagai sengketa yg kami lalui pada waktu dulu.. korang semua jangan risau.. Aku dah lupa kan semua itu.. Aku dah penat nak gaduh2... Yg aku lakukan sekarang, hanya la aku bersikap terbuka.. terpulang la pada mereka.. Aku dah tak mau masuk campur dgn gossip2 yg dicipta dari mulut orang lain.. biar la semua itu... Aku dah lama maafkan mereka.. Aku dah letih bersengketa..Biarla di Akhirat nanti ditentukan oleh Allah SWT.. huhuu.. Alamak?? Lari topic lain plak..

Then after abis seminar kul 1.30, aku g jejalan kat Dewan ada jual Pra-Syawal.. Jalan2 jer coz xda apa yg menarik coz baju raya dh beli... Sementara menunggu jammed.. Aku tekad kena balik awal gak.. tak boleh stay opiz sampai kul 4.30pm.. balik keja 4.30pm lagi jammed kl ni.. aku takut nanti mati lagi bateri ni.. huhuuu..
.. kul 2 petang, aku pun dgn hati yg resah.. berdoa byk2 pada Mu Ya Allah, agar kereta ni xmati.. Dengan kelajuan 40-50 km/jam.. punyer la slow aku drive.. Mcm awal2 amik lesen plak aku time tu.. hahaa:D Tapi xkisah, biar la org nak hon ker.. nak potong line ker.. aku xkisah... Akhirnya aku boleh menarik nafas lega.. akhirnya sampai kat umah ibuku.. Syukur Al-Hamdulillah selamat sampai... Terus aku ajak adikku g bengkel kereta yg berhampiran umah ibu ku.. Bengkel ni selalu adik ku bawa utk repair keta arwah ayah... itu la cter aku yg sungguh panjang dan menyayat hati pada hari ini...

Setiap dugaan yg Allah bagi, ada hikmah nya agar aku berhati2 di mana pun berada... :)

tapi syukur Al-Hamdulillah kereta kesayanganku tak di bawa lari sekali.. lagi sedih kalo keta hilang.. kereta tu la yg berjasa aku ke hulu hilir.. paling aku suka time parking.. aku la plg cepat coz keta aku kecik molek jer.. hehehee:P





parking kat luar apartment... dekat dgn umah orang



pun blh kena pecah masuk.. mmg hebat penyangak 


ni.. Aku suspek org2 umah yg aku park ni kot.. nak 


tuduh, xda bukti la plak.. huhuu





berhampiran dgn umah & jalan besar lagi tu...



kancil kesayangan ku..


Bateri kereta kancil pun ko nak curi.. berapa sen jer la ko dapat tu.. RM 10-15 jer kot.. huhuuu.. Brother pomen bengkel kereta kata, keta kancil & myvi selalu bateri keta hilang coz keta myvi & kancil penyagak mudah pecah masuk... macamana la hebat diaorg.. huhuuu.. xpala.. pandai2 la penyagak tu jawab di Akhirat nanti.. huhuu

en. abg syg tgh telefon GP Bateri centre..


 wayar tu jadi pendek dipotong oleh 
penyangak curi bateri... 

Akhirnya keta masuk worksyop tukar wayar connection bateri yg kena potong tu... itu la cter pada 18 Ogos 2011.. menguji kesabaran di bulan puasa... Sekian..


Nightmare dah berakhir akhirnya....

No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D