Nuffnang Ads

Wednesday, November 23, 2011

Cuba nak jadi merendah diri ???


Day 24 November: Tawadduk means humble merendah diri jgn sombong.... if you have only one particle of sombong/arrogant in your heart... you wont go to heaven... so merendahlah diri anda... tapi jgn sampai kena pijak kepala... :)

Aku pun ada face ngan kawan yang sombong tapi bukan one particle lebih kepada berjuta-juta particle..

Bila disanjung kita disukai.. Bila ditegur kita jadi org yang dibenci.. n then sgt setuju bout merendah diri..

Bila kita terlalu merendah diri org amik kesempatan pijak kepala n buli kita.. Bila perlu kita dicari.. Bila tak perlu layan kita mcm atas angin je.. Anggap la angin lalu meniup bayu sepintas lalu...

uiiittttt.... Macam2 jenis orang yg kita kenal kan.. so, aku perlu jadi diri aku sendiri n xperlu nk berubah kerana org lain.. Yang penting.. InsyaAllah aku berusaha menjadi orang yg lebih baik dari  sebelum ini.. Aku perlu berusaha untuk berjaya demi masa hadapan ku dan keluarga.. InsyaAllah.. Dan aku bersyukur aku sudah berubah untuk Maal Hijrah iaitu membuat transformasi yg lebih baik... 

dan aku rela mengaku kesalahan sendiri dan kesalahan orang lain untuk menjernihkan keadaan... walaupun nampak memang memalukan diri sendiri.. Tapi lebih bagus untuk menutup semua keaiban orang.. walaupun kekadang keaiban aku terserlah org nampak?? Aku xkisah.. Dan aku dah xperlu nak blog lagi pasal yg remeh temeh lg.. ini adalah luahan aku yg terakhir.. cukup la info lain yg lebih positif kepada diri ku dan sharing bersama orang yang sudi menerimanya.. Terima Kasih memahami ku.. Aku sayang korang semua... 

walaupun ada yg berpunca dariku & ada yg bukan berpunca dari ku @ berpunca dari orang lain .. better aku puaskan hati mereka.. "Anggapla aku yang buat semua cter itu.. Anggap la aku ni emosional sgt.. Anggap la aku dibayangi bayang2 aku sendiri.. anggap la bukan diri aku sendiri... Anggap la aku xmatured.. Anggap la aku ni xperfect.. Anggap la aku xfikir dulu sebebelum bertindak.. Anggap la aku dah banyak cakap sehingga xtau sape yg betul @ siapa yg salah?? sehingga aku boleh menuduh orang macam2... Anggap la aku ni apa2 pun.. aku xkisah.. aku menerima seadanya.. 

"tapi satu jer yg aku pinta.. Tolong jangan ungkit kematian anakku & ayahku... Aku marahhhhh kalo org yg ungkit pasal tu.. Aku marahhhhh kalo org yg ungkit dan kata kematian itu berpunca dari perbuatanku.. walaupun keluhan @ walaupun berbisik.... Masyaallah.. Tapi.............?? Nape ada org lain yg pertikaikan Hukum Allah kpdku??.. Keluargaku??.. kenapa disebut2, dosa besar ke aku sehingga mendapat pembalasan tu?? Yang Pasti.. Aku Redha dgn semua itu kehendak Ilahi.. Aku xkisah doa kalian, Aku xkisah semua itu.. Tapi, aku terasa kejam sangat org itu, yg ada niat sebegitu rupa mcm tu??  Kerana aku tak pernah doa kepada org sebegitu rupa.. dan aku tak sangka dia memendam rasa dr awal tanpa memberi tau pdku bahawa aku pernah menyakiti hati dia.. walau aku tahu dr awal, mana tau aku blh berubah.. tp, xpala.. benda dah lepas xperlu dikenang.. huhuuu.. 

.. Bagiku, biarlaaa org tu dgn kuasa Ilahi.. Bagiku, itu ajal dan ketentuan Allah.. Qada` dan Qadar tentuan Allah ke atasku dan Makhluk bumi.. Aku pun bukan minta nk jd begitu.. Keluarga ku pun bukan minta jadi begitu..  itu hanya Allah SWT yg tahu.. entah esok @ lusa kita mati.. Bukan kita tahu kann.. Allah Maha Pengampun & Allah Maha Mengasihani.."

Bagiku ada hikmah disebalik kejadian.. Mana tau rezki aku & keluargaku, Anak yg kukandung (Arwah hafiz) akan mendoakan kami masuk Syurga.. Insyaallah..

dan lagi satu aku marah, aku xpernah berkira dgn sesiapa pun.. Aku plg marah kalo org tu mengungkit dan berkira2 sgt.. xkisah la.. harta, wang ringgit, benda etc.. bab duit @ belanja makan @ apa2 la.. Aku ikhlas.. Jika aku gurau2 kasar tu xmo belanja @ belanja ker??.. jgn la terpedaya.. Aku ikhlas nak bagi belanja.. Sesiapa yg aku belanja pada ari tu, itu rezeki dia pd ari tu.. Jika aku xmo belanja org tu, itu bukan rezeki dia pada waktu tu.. mungkin esok lusa, kalo aku ada rezki blh belanja lagi.. Insyaallah, aku ikhlas.. Aku takkan berkira dgn org tu, jika org tu xberkira dgn aku.. Ada rezki, elok la kita berkong si bersama.. bertambah2 murah rezki kita nanti.. AMin ~

dan lagi satu.. Aku tak suka menghina umah orang.. xtau plak ada org yg salah sangka.. sori la.. xsangka plak persoalan boleh jadi prasangka?? xpala.. cter lama... jika aku bertanya tu, kiranya aku ambil berat pada mereka tu.. bagi ku, itu rezeki masing2.. pendapatan masing2... rezeki Halal masing2.. xperlu nak ungkit2.. esok lusa kita tak tau keadaan kita plak... Allah bagi kita rezeki lebih.. kita syukur dgn kerahmatan yg Allah beri pada kita.. Tak perlu nak menjatuhkan orang plak.. 

itula pepatah org tua2 cakap: "Kerana Mulut Badan Binasa"

Ada org mulut tak tau nak dikategori sbgai apa......

Tak jumpa dgn buku dgn ruas 

tak pa la...Kalau jumpa dgn ruas baru ada akai.....ha..ha...


Org mcm ni bkn blh lyn sgt ..

nanti kita pun jadi 2 x 5....

anggap jaa dugaan btemu dgn insan sebegini....kesiannnn..

Belajar tangani EMOSI..sebab bile kite di saat emosi tak stabil.....

mcm2 akan jadi..mcm2 akan kite cakap secara sengaja atau tidak.....

ape pon nasi dah jadi bubur...:(  

Yaaa.. Aku Minta maaf kerana berpunca dari blog aku, semua perkara yang remeh temeh itu agar tidak berlanjutan lagi.. Aku dipengaruhi oleh blog orang lain.. Aku dipengaruhi oleh informer yg ingin menjatuhkan aku..  "Anggapla informer sudah tidak wujud lg.. Jangan diungkit lagi.. Jangan tanya apa2 soalan lagi.. Aku tak mahu mendengarnya dah.." maybe silap aku juga terlalu open berbicara... ANGGAPLA.. Adakah itu semua salahku?? Adakah dalam dunia ini xda pendengar yg setia?? Adakah dalam dunia ini yg xmahu mengaku kesalahan sendiri?? (Aku akan jadi mulut longkang jika org tu dah buat taik dgn aku.. orang xjujur dengan aku dan aku akan balas kejujuran yg sebenar.. Tapi silap juga, aku silap langkah.. itu adalah aku yg dulu.... dulu... dulu... Kini aku perlu buat transformasi.. Maal Hijrah pun nak dekat.. Aku perlu berubah.. Aku xmau jadi begitu kerana semua itu hanya mahu menjatuhkan aku ajer... )

Dan aku tahu Allah itu Maha Mengetahui & penuh kerahmatan.. 

pepatah mengatakan "Budi bahasa yang baik dibalas dengan kebaikan, Budi bahasa yg jahat dibalas dengan kejahatan sekejamnya.. seperti juga dengan jodoh.."

Aku maafkan semua orang dan aku tak benci pada semua orang... Dan anggap la aku yang bersalah semua ini... Angin bayu sepintas lalu... Aku minta maaf.. Aku rela dicaci daripada memusuhi kalian.. Insyaalah tiada lagi kebencian di hati kita... Sayang kalian semua.. Terima Kasih sudi berkawan dengan ku...


Bezakan apa itu bungkusan dan apa itu isinya...


~Rumah yang cantik dan indah hanya bungkusan...


Keluarga bahagia itu isinya...



~Pesta atau kenduri jamuan nikah itu hanya bungkusan...


Cinta kasih,pengertian dan kesetiaan itu isinya.


~Kecantikan itu hanya bungkusan...


Akhlak itu isinya...


~Bicara itu hanya bungkusan...


Amal perbuatan nyata itu isinya...


~Buku atau kitab hanya bungkusan...

Ilmu pengetahuan itu isinya...


P/s: Utamakan isi..namun jangan diabaikan bungkusannya...

Kita sering bersungguh2 menjaga pakaian agar tidak kotor..tapi jarang 

bersungguh2 menjaga hati agar tidak ternoda...

Insyaallah aku akan transformasi yang dulu kepada yang lebih baik... 

Syukur Al-Hamdulillah.. Terima Kasih semua :)


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum kita mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup..




No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D