Nuffnang Ads

Thursday, December 6, 2012

Kenapa Orang Dengki???

Prinsip aku senang jer.. "Kerana Kegagalan Kita Berjaya dan Kerana Kesusahan Kita Boleh Senang.. Yang Penting berusaha di kaki sendiri tanpa mengharap balasan orang lain.."


Nak jadi orang dengki, busuk hati lagi tikam belakang??? Tak susah, just master all the above/below.... Tak nak buang masa layan kerenah orang dengki mcm ni.. yg paling bagus, Jauhi orang yang ade symptom-symptom di atas/ di bawah seawal mungkin, seboleh mungkin & sejauh mungkin... Dengan cara itu, hidup kita tenang.. Dosa pun tak banyak berkumpul.. bersubahat dikira dosa juga tau.. Takut bila kita di libas nanti di Akhirat.. wallahuallam... 

Walaupun aku ni tak la baik sangat.. sekurang2nya Diam Lebih Baik & Tersentap Lebih Baik daripada kita menyakiti hati orang & ibarat kita makan darah daging keluarga kita sendiri.. tak sanggup aku.. auuww memang tersentap siksaan Allah SWT..... 


kalo cerita nya betul dan berasas okla.. kalo citer hanya dipihak yang sebelah sahaja, tanpa periksa usul periksa kebenaran sebenarnya.. nescaya akibatnya berat & sengsara di Akhirat.. kalo di atas dunia ini, jika orang yang kita sakiti tanpa mendapat kemaafan daripada orang itu... Nescaya???? huhuuu... macam ustazah plak aku membebel.. itu petikan ku kupas daripada tv & internet oleh ustaz/ustazah...


".. Biar tersentapppp di dunia.. jangan Diakhirat nanti, lidah terjulur meminta maaf kepada orang yang kita sakiti lagi susah.. Lebih baik orang tu maafkan kita di dunia daripada orang itu maaf diakhirat.. Ya Allah, jauhila aku daripada terjadi seperti itu..."
Ramai plak yang tersentappp nanti plak kan??? termasuk aku, ko, sekalian manusia di dunia ini.. heheheee:d (ini bukan gurauan ini betul2.. takut kan siksaan Allah swt)

Ya Allah, ampuni la dosaku... Insyaallah di Akhirat dihitung untuk mengetahui kebenarannya.. Masyaallah... berila kebenaran sama ada siapakah yg bersalah di atas dunia ini, jika aku bersalah aku terima dan redha dan aku memintaa maaf dari  hujung rambut ke hujung kaki.. aku tidak mahu dan tidak sanggup dihitung siksaan di Akhirat lagi berat & tidak tertanggung oleh ku.. wallahuaalam.. Takutnya aku siksaan Api Neraka... Dekat kat la diriku & keluargaku di Syurga... Ampunila dosa-dosaku di dunia ini... Yang paling penting & utama; Ampunila dosa ibu bapaku yang membesarkan ku dari kecil hingga ke akhir hayat hidupku... Rindu pada arwah ayah, semoga arwah ayah berada disisi Allah swt & bersama2 orang yang beriman.. Amin~



4 Sebab Hasad Dengki Manusia (Punca Saintifik & Psikologi)

Nak tau nape aku sharing bab nie?? Entahla.. agaknya aku suka cari pasal kot.. hahaa.. xda la sebenarnya aku rasa panas T____T  pagi ni coz ada lah desas desus aku dengar org xpuas hati dgn aku lagi.. 
kerana kulit aku dah bersih ker?? kerana org tak suka muka aku ker??
atau Aku dah jadi orang perasan cantik??
Hanya Allah swt sahaja yg tahu keikhlasan & kejujuran seseorang... Ada hikmah disebalik dugaan & aku memperolehi rezeki yg berlipat ganda.. Al-Hamdulillah.. Amin ~ 
Masyaallahh.. nape la aku ditakdirkan menjadi kritikan org ramai?? Atau aku ni jer bermasalah.. huhuu.. Aku punya la berusaha nak cari produk bg menghilangkan kulit wajah aku bg sekata.. Aku ni kan mempunyai kulit tak sekata.. Kat opis kena aircond, g site kena panas.. petang2 kalo ada masa g nek Broga dah kena panas.. weekend g class tghari buta bawa keta tgh panas.. mana tak kulit jadi peta colour.. 
Bila aku dah guna produk Tabita ni.. kulit aku ok & aku suka sangat.. sori la, aku tak kaco pun bisnes orang.. Aku pakai & memilih pun. ikut kulit kakakku yg dah bertambah positif.. so, aku follow utk memilih produk ini.. xda org pun yg masuk jarum & mengayam jarum pun.. Syukur Al-Hamdulillah, aku pakai ok dan xmenghakis pun.. kalo menghakis, dah tentu kalo pakai ubat cap kapak pedih jer kulit.. tapi, aku ok jer...
Aku takde pun bercerita pd semua yg aku pakai produk ini.. Bila orang dah tahu dan tanya, baru aku bgtau.. takkan aku nak kelentong.. Sharing ok.. Aku memang suka sharing.. kalo kulit kita bersih, takkan nak menipu pakai produk lain.. api neraka la nanti.. aku xmau , di Padang Masyar aku disoal, aku menipu aku pakai produk apa..
kekadang aku pakai produk lain gak.. pakai makeup Mary Kay adik aku jual.. memang bagus produk Mary Kay ni.. mineral bahan dia.. dan harga pun ok boleh beli la.. xda la sampai beribu2.. Aku pun tak mampu sih kalo harga beribu2.. hehhee:P
Tapi, macam2 la org xpuas hati dgn aku..  Entahla.. Aku ditakdirkan oleh Allah kot, dimana orang xsuka aku..  dan aku ditakdirkan memang mcm tu kot.. hehehee:P Tapi, xkisah la.. aku tak kaco duit orang.. dan aku tak menyusahkan orang.. Ada aku kisah?? hahaaa :D 
yg pasti, kawan2 class aku semua ok jer.. i  love uols.. korang mmg educated billion brain.. i like :)
Aku bising org mengata, aku senyap pun org mengata.. Entahla.. bila orang tak suka, macam2 idea akan tersurat.. macam2 cter panas akan menjadi.. Entahlahh.. lumrah kehidupan di dunia ini.. Yg pasti aku jujur dengan Allah Swt... Kalo aku bersalah tu, i'm sorry.. hehehee:P
Sharing drp rakan2 blog :
Banyak orang cakap sebab utama hasad dengki manusia kerana tak senang tengok orang bahagia tapi dia sengsara atau tak senang tengok orang berjaya tapi dia tak ke mana... Tapi tahukah anda itu bukan sebab utama? Dua faktor di atas hanya sekadar AKIBAT sesuatu yang ada dalam dirinya, bukan PUNCA kenapa orang dengki.
Sebab kenapa orang dengki?
That’s All They Know
Seseorang mudah dengki akan kejayaan orang lain sebab ilmu yang mereka ada terhad kepada satu-satu perkara. Sebab mereka dah tak tahu benda lain, saingan terdekat hanya akan dianggap pengacau popularitinya.  Orang seperti ini gemar dipuja sebagai orang “terpandai”, guru paling hebat atau sifu paling otai; walaupun cuma jaguh kampung saja. Tapi kalau ke bandar sikit awal-awal dah surrender.
That’s All They Do
Ini sangat biasa berlaku dalam dunia perniagaan. Bila perniagaan yang mereka miliki hanya ada SATU dan merupakan 100% sumber kehidupan, mereka tak mampu hadapi sebarang kemungkinan untuk gagal; walaupun gagal atas kesilapan dirinya sendiri. Orang seperti ini sangat suka sebarkan buruk sangkanya kepada orang lain tentang apa saja yang dianggap pesaing; walaupun sebenarnya tidak.
That’s All They Have
Ini selalu terjadi kepada parent yang mengagungkan anaknya sendiri; sehingga anak orang lain dipandang hina. Mungkin sebab mereka dah takde benda lain yang boleh dibanggakan sehingga anaknya yang spoil adalah aset paling berharga. Orang macam ni tak habis-habis memperkatakan kelebihannya walaupun it is nothing to be proud of. Umpama burger lah yang paling sedap kalau tak pernah makan chicken chop.
Mentaliti Makan Gaji
Dari tadika kita ditekankan kepentingan dapat no 1 setiap kali perperiksaan sampai kita betul-betul yakin 2nd is the first loser. Tambahan pula, kebanyakan orang kita terdiri daripada golongan makan gaji yang berlumba-lumba kejar pangkat & kedudukan yang bilangannya pasti terhad; CEO cuma satu walaupun besar mana pun syarikat.
Hakikat kehidupan, tak siapa tahu apa atau siapa yang terbaik asalkan hidup mampu membawa manfaat kepada orang lain. Tapi orang dengki dalam kategori mentaliti makan gaji takkan faham. Sebabnya, mereka sering dihantui rasa rendah hati dalam diri (seperti KULI) jika dia bukan pilihan utama (macam BOS).


http://mysuperkids.net/4-sebab-hasad-dengki-manusia-punca-saintifik-psikologi/

2 comments:

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D