Nuffnang Ads

Saturday, December 1, 2012

Weekend for activities Kitchen Mama Abqariz

Glerrr betul fenomena Durian Crepe sekarang ni... Aku ni tak boleh tengok kalo ada resipi baru.. Walaupun aku ni bukan la rajin sgt bab memasak ni, at least aku mencuba resipi baru yg sgt2 fames ni...

sori la en. abg syg, bukan syg malas nak masak.. tapi, mmg xda masa... balik keja dah sampai maghrib, tunggu ayam beku bg cair dr fridge pun dah amik masa.. better beli, coz yg makan aku & en suami jer.. Qari dah tentu, ibuku tercayang dh bg dinner utk qari di umah nenek.. weekend plak, rush nk g class.. sabar2, next year abis la study aku... Insyaallah..

1st time aku makan, memang perrgggghhhh sedap gler.. macam keseronokan melepak makan dengan kawan2 masa study dulu.. Apa lagi kes mencangkung makan durian tepi jalan jer rasa kesedapan & kemasyhukan Durian Raja Segala Buah... heheheee

Tengok kedai la, ada jual 5 = RM 10 & kalo bernasib bek ada jual 6 = RM10.. tengok mana tempat yg kita cari.. Awal2 beli tu, order kat kawan pandai masak.. then bila dah rasa banyak kali, & tq kpd kawan2 yg bg aku merasa gak :), apa kata aku try masak sendiri.. nampak macam senang jer buat.. tp 1st time buat memang mencabar keimanan la buat coz silap amik resipi.. bila 2nd buat baru berjaya sesedap org yang jual kat kedai tu.. chewaaahhhh.. Tapi, aku nyer kaler hijau la coz 1st time buat kaler hijau, kiranya sayang pewarna yg aklu beli tu, teruskan pakai kaler hijau walaupun ramai yg berniaga pakai kaler kuning.. ikut taste masing2 ok disebabkan aku suka kaler hijau :P Kalo aku rajin nanti, aku buat banyak2 dan bawa ke opis bg kawan2 makan...

Resipi ni aku amik & Share dr kawan2 dlm internet jer.. kita sharing ok :)


DURIAN CREPE
  
Adunan A
40g tepung superfine/tepung hong kong/tepung kek
20g tepung ubi
20g tepung kentang/potato starch/
20g tepung kastad
20g tepung jagung
2sb gula kastor
Ayakkan dalam satu bekas.


Adunan B
2biji telur Gred A
2sb minyak jagung/butter cair
2st esen vanila
160ml susu cair
220ml air masak
Asingkan durian daripada biji..(ikut suke nk durian nk letak byk mane..klo nak sedap lagi letakla durian maosangking tuh byk2..  jgn letak durian rasa tempoyak.. alamtnya masam la durian crepe kita..hehehe)

Fresh cream diputar sehingga kental..aku pakai cap rich’s (en hubby tolong belikan last2 minit, tq dear:*).. then, tuangkn dlm mixer..pukul hingga 2x ganda adunannye bg nmpk kenyal ok..

Cara-caranya:

Campurkan Adunan A & Adunan B (nak lagi halus, masuk dalam blender jer semua tu)... Gaul rata dan tapiskan... Panaskan nonstick frying pan.. kalo dpt guna frypan yg kecik lagi bagus, tuangkan jer & bentuk dapat sama besar... Gunakan api kecil…Tuangkan sedikit adunan tak terlalu tebal..aku pakai senduk kecil jer..pastu layangkan pan tuh pai jadi bulat... Bila kulit menggelembung terus angkat (tak perlu terbalikkan)... Biarkan sejuk baru letak inti fresh cream dan durian... Simpan dalam peti sejuk

*klo terer & nk nmpk cantik & xpecah kulit tu, kena wat kulit tuh senipis mungkin…


Jom kita sharing, gambar2 yg aku & en suami buat.. ibuku pun membantu nk bg kulit tu senipis mungkin.. ala2 kuith ketayap tu..


Fresh Cream  Cap Rich's

cari kat dalam tesco & mydin xda jual.. Rupa2nya dalam bakery @ kedai2 buat kek baru ada... aku ingatkan dalam mall ada.. maybe cold storage ada jual kot...


Tepung Halus / Superfine

Tepung Hong Kong

Tepung Kentang

Tepung Kastard


Durian yg telah diasingkan dari biji..
  
Adunan A & B di blend semua..
Pewarna : ikut suka masing2

Setelah ditapis bagi halus & tidak berketul2..

Ok.. kita tuang.. Jangan Terbalikkan tau.. :)
Biar dia masak dengan sendirinya dgn api yg kecil..


Permukaan yg dimasak & nmpk garing utk diisi durian, 
permukaan di belakang yg licin utk permukaan hadapan bg nmpk licin & cantik..

fresh cream yg telah dikental dgn mixer..


Taraaa... masa utk melipat durian dlm crepe...

siapp dahhh.. masuk fridge lg sedap utk di makan.. :)

aku buat comot coz terbubuh fresh cream byk sgt & meleleh.. heheheee... 
utk makan xkisah la, kalo jual, xblh la comot2.. heheheee:P

pecah sebab buat tebal sgt..

jom makannn :D

No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D