Nuffnang Ads

Monday, January 9, 2012

Lucah ker pandangan anda??

dah lunch hour rupanya.. Qari pun tgh tdo.. hari ni aku cuti.. esok exam struktur.. huargghhhh.. tahap ketensionan dah dtg semula.... huhuuu... mcmana yek nak ilang tensyen2 tghari ni??? blog jap la... topik apa yek ari ni??


pic ni saya share dgn kawan blog & fb.. tq sue



ok!...mmg tak lawak...sbb saya sedih tgk pic nih..
nape tah naluri keibuan itu sangat menyentuh hati

Bila aku tengok gambar ni, aku terasa insaf sesangat... 
Ada di luar sana yg sangat miskin.. 
tetibe rase sgt bersyukur dgn kehidupan kt malaysia nih...
bersyukur dgn ape yg telah dilimpahi oleh ALLAH



Tengok pic nih..korang rase ade ker tak susu tuh?...

tp si ibu tetap beri pada anak..tunaikan tggungjawab nyer..membuktikan betapa tingginya nilai kasih sayang seorang ibu walaupun dirinya sendiri dalam keadaan kekurangan



hakikat kehidupan....anak dan ibu tak boleh dipisahkan.... 

mood aku ari ni Pengorbanan Seorang Ibu :


Cth lagi dekat la:

walaupun anak aku, ibu ku jaga (nenek Qari).. 
walaupun hakikatnya Qari sayang semua orang...
Tetapi ???... 
Qari tetap nak aku peluk.. Qari tetap nak aku dukung... kekadang aku rasa sangat penat sesangat.. itu belum sakit bahu.. sakit pinggang.. sakit punggung.. Opsss!! Tapi naluri keibuan yg tinggi, aku tak kisah itu semua.. Aku rasa gembira sesangat dgn kurniaan Allah.. Aku gembira sangat2 mendakap anak yg ku kandung... anak tersayang.. Mama sentiasa berdoa, diri mu menjadi anak yang beriman & berjaya...

Kasih ibu tiada ternilai.. walaupun ibu mentua.. 
Kebahagian mereka berdua (ibu kandung & ibu mertua) tiada penghujung... 
Aku sayang ibu2...
..............................................................................................................................

korang ade anak tak? (sori if persoalan ni very sensitif)

kalo yg ade mesti korang pon penah rase n lalui... 
jgn kate susu kalo makanan dah nak masuk mulut kite 
then tibe2 ank mitak pon sanggup keluarkan n beri pada anak...
klo ank nk makan sumting ...selagi tak tunaikan..tak lena tido malam teringat2 
klo takder wit jenuh pk cmner cara nk tunaikan hajat anak setimpal dgn kemampuan diri..

teringat kt ibu & ayah...mase tuh besday aku...darjah brape tah... darjah 4 kot.. we ol bukanla fmly kaye..sederhana jer...utk beli kek sebijik mse tuh mmg terlalu mahal kot.. ayah & ibu keja untuk menyara anak 4 orang... sume sekolah.. mmg tak mampu nk beli kek .. ibu pk baik beli ikan or ayam wt lauk.. 


tp sbb aku ni asik bandingkn kwn2 sume sambut besday ader kek...nk gak merase ade kek wlpn tak tiup lilin... tringin gak masa tu.... coz aku tak pernah sambut hari jadi coz faham2 jer la.. time kocik2 dulu.. bufday aku (5 disember).. Time tu hujung tahun.. Bulan 1 tahun baru nak start sekolah.. So?? duit semua nak pakai.. beli baju sekolah, kasut sekolah, buku2.. itu belum minta beg skolah mahal2 (beg fames kecik2 zaman aku dulu "beg swan")..

igt lagi ibu keluar bli barang dapo.. ibu kata hari jadi aku nak buat tahun tu.. Aku la org yg plh excited.. so, aku dgn girang hati ajak2 kawan2 dtg umah aku & pesan pd kawan2 "Jangan lupa bawak hadiah"..kui3.. xmalu minta hadiah.. hahhaa..


Then, apabila semua selesai ibu ku masak2 kt dapo, ibu trus panggil aku.. ibu ckp ibu ade beli kek... berlari nk g tgk.. Tup2.. kek 2 biji ??? cantik plak tu..

Nak tau kek apa?? Ibu aku buat sendiri 2 biji kek.. Ibu siap kata "Angah ibu minta maaf tak beli kek.. kek mahal, ibu buat kek special untuk angah".. sejak itu, aku dah xmo minta2.. Aku tahu, ibu & ayah xmampu semua nak ikut cakap anak2.. 

pehtu ibu kuar kan dari beg plastik... hadiah yg dibalut kemas cantik gmbr cartoon.. 

ibu beli yg tuh jer!!!!!
ibu ckp ni jer yg ibu mampu... yg penting ibu & ayah sanggup buat hari jadi ajak2 kawan2.. teringin punye pasal jugak kn?...


trus padam kn niat nk sambut besday ngn kek... sejak itu, aku kurang makan kek.. hehehe
lawak pon ader..sib la i ank yg baik...
trus tergelak adik2 yg lain pon gelak...

sib la i ank yg baik..ewah...i tak sedih ibu tak dapat belikan kek..tp i pandang betape ibu usehe beli per jer yg i nk sekadar memenuhi hasrat i tp mengikut kemampuan dier...-kire baik la mak i sekurang2nyer i tak kempunan..(alaaa..tp nk kek lawooo)...hehehehehe


yg plg aku sedih touching ketika itu, ibu sanggup masak buat roti jala & laksa & 2 biji kek utk jemput jiran2, saudara mara & kawan2 sempena ulangtahun birthday aku...  sok sek sok sek.. sedih sangat masa tu... saya sayang ibu very muchhhh...


*dah ade anak baru faham aper yg selame ni ibu ckp xmo dgr sbb susah nk phm..

mood aku ari ni cter pasal pengorbanan ibu, coz semalam (Ahad, 8/1/12); kami g shopping barang2 nak g Umrah kat PKNS shah alam.. Kami g shopping 1 keta jer.. yg p sama2.. en.suami (sbg driver tersohor), ibu, mak, abah, aku & Qari (dah tentu nak ikut aku jer memanjang... kui3).. 
aku, en.suami & Qari tak pergi umrah la.. just teman ibu, mak & abah jer.. Bajet kami xda lagi.. xpala, kami muda lagi, kalo panjang umur dan murah rezeki, Insyaallah kami tentu dapat pergi jua... yg bestnya.. kebetulan ibu, mak & abah pergi Mekah sama2 tarikh & sama2 agensi Tabung Haji.. Syukur Al-Hamdulillah, kuasa Allah menentukan semuanya...


 Qari & Tok Wan di PKNS shah alam 



 Ibu basuh semua keperluan nak g umrah agar bersih & terjamin


Jemur kat belakang umah jer..

No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D