Nuffnang Ads

Thursday, August 22, 2013

Al-Hamdulillah Rezeki kami sekeluarga... Aku mengandung lagi... Tetiba hari ni perut crame macam sengugut...

Tak dapat aku nak bayangkan kesyukuran yg amat sangat kepada kekuasaan Allah SWT.. Sebenarnya isnin lepas aku dapat agak, aku pregnant.. tapi aku abaikan jer.. Aku ingat aku demam sebab penat pergi bercuti di Langkawi taupun belasah banyak sangat ketupat time saat2 Raya ni.. hhehehe... Aku ni jarang demam, sekali demam mmg teruk la... tapi mmg dah lama xkena demam...

then selasa tu g jumpa doktor n dapat mc.. Doktor xboleh buat pengesahan lagi sebab aku baru lewat seminggu.. doktor cakap, bila dah 2 bulan baru datang buat buku... Takpala.. xamik kisah lagi, yg penting aku dapat mc utk berehat..

so boleh la aku rehat jap kat umah... mengenangkan aku ni jenis demam malam sampai ke pagi.. tengahari ok balik... then balik dari klinik, aku kemas2 la umah bagi keluar peluh bagi cepat sket hilang demam... tapi, aku rasa baru kemas sket dah cepat penat sangat... Then, aku call hubby suh beli Pregnant Test, mana la tau rezeki dapat baby... Memang pagi semalam bangun tido aku check Al-Hamdulillah memang +VE aku mengandung..

Padan la period lewat 10 hari.. selalunya kalo period aku selalu normal, sama ada cepat/lambat 2,3 hari jer...
Al-Hamdulillah ada rezeki lagi.. dah nak masuk 3 tahun aku tak mengandung...

Tapi, kali ni aku mengandung demam plak.. nasib bek tak teruk.. Aku ni setiap kali mengandung mesti ada masalah kulit... Anak pertama, leher jadi hitam, anak ke-2 plak kena kekeringan di tangan dan kaki, kali nie aku mengandung anak ke-3 muka aku naik banyak jerawat dan muka jadi kusam jer... Aikkk tak kan no 3 dapat boy gak.. hehehee.. Aku tak kisah rezeki dapat anak lelaki @ perempuan, asalkan anak aku sihat walafiat.. Insyaallah... Aku ingat kan jerawat naik banyak nak period... hehehee:P 

Yang kelakarnya, baru2 ni lepak bersama anak tersayang.. Qari tercayang macam tau jer dia nak dapat adik.. Qari siap cakap, "Ma, Qari nak adik".. then ma cakapla "Adik Qari dalam perut Ma la".. saje jer mengusik dengan anak.. Then Qari cakap "Mana ma.. Mana?? Qari tak nampak pun"... hehehee.. ada2 jer la Qari ni....

Ada lagi Qari mcm tau dia akan dapat adik.. Qari cakap, "Kalo dapat adik Tompuan, adik Tompuan tdo ngan ma sebab girl".. mama tanya "kalo adik Qari boy macmana?" Qari kata "Tak mau boy nanti dia amik mainan Qari, biar girl dapat mainan girl" hahaha... budak2 pun dah pandai fikir xmau berkongsi mainan.. Qari.. Qari...

Malam tadi g Tesco, Qari nak kencing.. Bawa la g singgah toilet.. then aku tanya la, "Qari nak ma hantar @ abah hantar g Toilet".. Qari tetiba cakap "Qari kan boy, Qari nak pergi toilet dengan abah".. Aikkk sebelum ni selalu aku jer yg kena hantar.. selamber jer Qari masuk toilet girl.. kali ni berubah fikiran plak.. memang Qari dah ada ciri2 menjadi seorang abang... Al-Hamdulillah...

Tapi, kali ni Al-Hamdulillah aku belum mabuk lagi.. cuma aku demam jer.. cek internet mmg itu normal tanda awal2 kehamilan tapi tetiba lepas g toilet cadang nak g pasar tani kat opis.. perut ada krem macam sengugut... Tak kan keguguran lagi??? Aku ni dah macam fobia pasal keguguran ni coz aku pernah keguguran.. Trauma tau... sedih dan trauma tau.. mana taknya boleh gugur kandungan dah besar 8 bulan++... then aku terus berehat baring2 kat surau opis aku.. cadang nak tdo lepas bangun ok sket.. tapi xboleh tdo plak.. memang sakit perut macam ditarik2 ke dalam... 2 kandungan aku sebelum ni, xpernah sengugut awal2 hamil.. 

Aku trus sms adik ipar... Adik ipar pernah pesan, kalo mengandung, aku kena konsult direct dgn doktor adik.. Syukur gak ada dikalangan keluarga seorang doktor... senang menanya pendapat...dan adik ipar aku mmg akan pantau aku sekarang sebab aku pernah keguguran anak meninggal dalam perut di usia 8 bulan ++ dalam kandungan.. Nasib bek adik ipar aku Doktor Pakar Pembedahan... so dia memang hebat... umur baru 29 tahun dah U51.. hebat kan di usia muda.. Aku bangga dan kagum dengan mu dik..

Aku sms "Adik, tadi kat perut ari2 tu ada krem mcm segugut.. normal ker? dapat baring jap dlm 1/2 jam br ok skrg.. maybe batuk kuat sgt td.. mkn ubat batuk blh kan?".. then adik jawab "Ada pendarahan tak? kalo xda xpa.. kiranya normal bagi awal2 pregnant.. ubat batuk boleh makan.. dah start makan folic acid tak? kalo belum makan sehari sebiji.. ok la tu"... kira Al-Hamdulillah xda apa2... Aku kali ni memang aku nak jaga betul2.. Tak mau pisang berbuah 2 kali.. Ya Allah bantula hambamu ini.. Lindungilah kandungan aku...

Maybe aku bersalin tahun depan 21/04/2014.. Insyaallah... Lelaki n perempuan hanya berserah kepada Allah SWT... :)

After dah ok perut krem ni, jamah sket makan.. xlalu nak makan nasi, slamber jer makan laksam... bagi sedap sket tekak ni.. ok sket perut aku berbanding tadi.. aku survey2 dlm internet.. korang baca la forum ni.. memang bagus.. http://ratuhati.com/forum/index.php?topic=4980.0


Offline dahlia mayesa

  • Delima
  • *
  • Posts: 891
  • Suka? +3/-0


    sakit perut ketika hamil
    « on: February 03, 2012, 03:30:53 PM »
    puan-puan sekelian adakah normal sakit perut ketika hami. saya selalu sakit perut. saya risau  :-[



    Offline ashlia

    • Berlian
    • *
    • Posts: 4966
    • Suka? +39/-0
    • Enjoy Life As It Is
      • Personal Blog : Life Through Windows
    Re: sakit perut ketika hamil
    « Reply #4 on: February 03, 2012, 05:12:14 PM »
    normal dahlia.
    da 2 bulan kan..

    mgkn dahlia tatau rasanya,sebab dahlia kate,kalu period pun takde rasa senggugutkan.


    mild period cramp ni,atau mild senggugut memang normal.rasa cm ditarik gtu.sbb rahim nk mgembang.bila baby da besar sket pun,akan rasa sama,perut mgeras tuk seketika waktu.


    cume kalu sakit yg amat sgt,diikuti dgn fresh blood dr V,memang kena g cek doc k?

    1 comment:

    1. Jemput lawat blog saya

      http://mamasyafi.wordpress.com/2013/09/15/shaklee-vitalea-vs-pregnancy-multi-vitamin/

      ReplyDelete

    Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D