Nuffnang Ads

Sunday, August 4, 2013

Preparation B4 RAYA Tahun 2013

Bulan puasa ni semua org sharing juadah berbuka & juadah bersahur...

tapi aku??? 

Macam malas la plak nak snap gambar makanan... 

Aku suka bulan Ramadhan ni.. Masa ni la aku dapat meluangkan masa membaca Al-Quran sehingga Khatam Al-Quran.. Tapi, kalo di bulan lain mmg aku sedar aku byk xmembaca Al-Quran... 

Selain itu, keistimewaan bulan Ramadhan, selain buat amal ibadat.. kita juga dapat menahan lapar dan dahaga.. mengingatkan kita kepada org 2 yg susah dan disamping itu, aku dapat berdiet.. macam xcaya berat aku turun 5 kg bulan puasa thn ni.. heheee.. harap2 raya ni jangan la naik... kui3 :P

Syukur Al-Hamdulillah, dapat bergaya pakai baju raya disebabkan badan dah slim sket.. tp sket jer.. tang perut buncit ni yg parah nak kempis ni.. Ada tips x?? 

ok la, pada bulan Ramadhan ni, aku mmg malas nak taip dan berblogging.. xda idea.. tak tau nape??? maybe ada keinsafan sket di bulan Ramadhan.. aku tak mau jd leka asik menghadap blogger jer.. walaupun aku taip ayat aku tunggang langgang.. hahahaa.. xpala, just sharing kehidupan aku bersama org2 yg tersayang2 dan boleh paham story mori aku ni kira okla.. hehehee :)

Kisah aku kali ni, cter pasal minggu terakhir di bulanRamadhan.. saat2 ini, mesti semua org sedang kelam kabut nak buat kuih raya & kemas2 umah & cari baju raya... macam tak caya jer, tahun ni aku dapat baju raya 5 pasang (3pasang beli sendiri & 2 pasang lg hadiah drp ibu & kakak ; tqvm).. 

dan macam tak caya, aku cari baju raya b4 puasa.. kerana apa??? kerana aku xmau masuk sesak2 org bershopping.. cuma aku beli baju hubby & Qari jer di saat2 akhir kerana takut mereka terlebih saiz.. hehehee.. macam aku nyer saiz, boleh agak la kerana aku kan tengah berdiet di bulan puasa.. kalo tak S @ M.. dua2 tu aku boleh pakai... kalo nak selesa memang kena M la.. senang Qari nak dok riba aku dlm keta... kalo amik saiz kecik, alamaknya macam nangka busuk la ketat.. hehehee:P

Tapi tahun ni, aku memang xbuat kuih raya.. semua beli jer.. Tak tau tahun ni aku malas sangat nak buat kuih raya.. aku tunjuk jer nak kuih apa.. hehehee.. kalo korang datang umah aku, jangan la harap nak rasa kuih air tangan aku.. terang2 semua aku beli.. Tapi, insyaallah, kalo korang datang aku masak special.. korang order jer.. chewahh macam kedai makan plak... amboiii.. babapp kang baru tau.. hahaa

"
"
"

jom kita bercerita suasana preparation sebelum menyambut Hari Raya Aidilfitri..
b4 balik kampung, memang kena kemas umah siap2.. dikhuatiri saudara mara atau sahabat handai datang beraya tanpa memberitahu.. tengok2 dah ada depan pintu umah..

inilah rumah kecik kami 20 X 70..  Syukur Al-Hamdulillah telah memiliki umah sendiri..
umah kami sekeluarga berteduh... (gambar lama ketika baru dapat kunci)

"
"
"

jom kita berkemas...

"
"
"

Ruang Tamu

belum kemas lagi, belum vacuum dan lap lantai lagi.. dan belum lekat wallpaper lagi..

Qari penggemar puzzle.. banyak dah koleksi puzzle Qari di umah, xsalah aku ada 20 set kot.. itu belum dikira kat umah mak kat penang..

Wallpaper done utk feature wall...  masa ni ada sofa tepi dinding ni..
Qari khusyuk tgk cartoon sambil makan nasi lunch:)


sofa dah diubah dan dialihkan ke tempat lain...

kemas umah done sampai ke malam tau baru 1 umah siap kemas.. nampak sangat dah lama xberkemas..
tapi Qari dah sepah2 balik plak dgn tools dia.. huhuuu.. Macamana la kalo umah besar, lagi xlarat nak kemas... 

Jom kita cter pasal wallpaper.. umah org lain wallpaper semegah.. akunyer?? xkira aku nak cter gak.. hahahaa.. bukan berlagak tapi sharing idea bersama kan.. :)

macam tak caya jer, Aku & hubby pasang  lekat sendiri.. 
cuma beli gam kat Hardware Shop jer utk lekat..

Langsir Raya dah pasang... maroon kita tahun ni.. heheee

Cantik tak wallpaper ni?? Aku pun xtau harga dia berapa... tapi setahu aku, wallpaper sekarang jual di pasaran memang dah murah dah.. sebab dah banyak ciplak miplak ni.. hehehee.. tapi kualitinya aku kurang tahu la.. kalo nak try, ko conteng atau letak minyak kat wallpaper tu, then ko lap dgn air.. kalo tak koyak, mmg wallpaper tu dr kertas yg berkualiti :)

Nak di jadikan cter, opis aku hujung thn lepas, ada buat renovation opis bahagian aku la.. then semua bilik meeting lekat wallpaper dan carpet ala2 kek lapis la design dia.. then aku nmpk la, wallpaper jalur2 mcm kek lapis ni dah terbuka dan macam terbiar jer.. Aku saje2 jer mintak kat orang yg buat keja renovate tu, aku try mintak, nak sket boleh tak.. sekali dia kata amik jer la ada lebih.. org dah memberi, kita amik jer la.. hahaha

Aku cdg nak letak wallpaper free ni kat dry kitchen kat umah je thn lepas.. sedap sket mata memandang org masuk kitchen kita kan.. Tapi, bila buka tak cukup plak.. then frust la sekejap.. terus campak dlm stor.. dah xingat dah wallpaper tu letak mana.. then tahun ni terjumpa plak wallpaper ni dlm stor, almaklum nak raya baru nak kemas stor.. so, dah terjumpa dlm stor kami lekat kat mana2 dinding ni best gak ni... sekali ukur2 muat utk wall blkg tv tu.. itu yg baru lekat kat belakang tv tu.. jadi la utk tema baru Raya tahun 2013 ni.. ngam2 dapat 1 roll.. cantik kan mcm kek lapis.. dapatla suasana baru di ruang tamu.. dan tak perlu buang tenaga nak cat umah utk raya.. lg cepat kalo ada wallpaper, gam dan tepekk jer kat dinding compare drp lenguh tangah nak mengecat.. hehehe:P

macam  kelakar jer lantai bermacam2 kaler tikar..
tahun ni xda bajet nak tukar Carpet baru.. hehehe

Alamakkk kantoi... ada mop kat tikar dry kitchen... baru lepas mengemop.. :P

ok ruang tamu dah siap kemas.. jom tinjau dapur ku yg kecik.. 

"
"
"

Kitchen umah kami..

wet kitchen dah done kemas.. :)


jom kita ber steamboat buka puasa.. :)

air masak dah isi semua n dah susun elok2 kat atas top table dry kitchen :)

"
"
"

Master bedroom umah kami..

sebelum tukar curtain & bedsheet.. Qari sempat berposing jap :)

Carpet bilik dah vacuum.. 

ok Qari boleh buat keja sekolah.. saje je nak kaler dalam bilik bila tgk carpet dah vacuum.. meja qari ada kat ruang tamu xmau plak guna.. hehee:P

my nyawa yg happy go lucky.. syukur Al-Hamdulillah Qari seorang budak yg baik dan mendengar kata.. Mama doakan Qari menjadi anak yang soleh dan memperolehi keberkatan hidup di dunia & akhirat...

amboiiii.. dia yg paling sibuk time2 mcm ni.. hehee :D

ok done kemas..  dah tukar curtai & bedsheet bg selesa sket..

sekarang ni kena letak katil Qari disebelah Queen Bed.. xmuat dah 1 katil tido bertiga.. sempittt.. tengok2 kaki qari dah ada kat atas kepala aku.. hehehee

ok sekian.. Qari dah test baju raya boleh muat tak tahun ni..

Qari finally fit in Kurtha / jubah baju that me daddy bought for him in Mecca..

Dikesempatan ini, saya mengucapkan Selamat Berpuasa & Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan penuh kesyukuran.. Ampun & Maaf Zahir Batin sekiranya saya ada buat salah dengan kalian... Halalkan makan minum kami :)


No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D