Nuffnang Ads

Friday, September 2, 2011

preparation b4 raya... Salam Ramadhan

uiiittttt... Biasala tahun ni... Ada cter panjang sket nak cter.. 

Aku ada rajin sket coz beraya di Semenyih... yg kelakar kami buat kuih raya.. jahit manik baju sendiri.. jahit langsir umah sendiri.. Jgn terkejut??? rajin kan aku nie.. Rajin ker aku??? heheee... kuih raya tahun ni aku & en.suami buat adalah : Apple Oatmeal Bars & Cornflakes Madu


Al-maklum 2,3 thn lepas, asik kuih tunjuk jer.. aku pregnant n qari kecik lagi.. so, mood xdtg .. hehehee:P Alasannya sebenarnya "MALAS"...


1. Apple Oatmeal Bars 

      uiiittttt... kuih ni mmg bagus utk kesihatan.. coz ada epal & oat.. sesuai utk org yg menghidap sakit jantung & darah tinggi.. rasa dia boleh tahan la.. biasa la biskut oat.. rasanya tentu tau kan.. mcm oat biskut munchys tu la rasa dia.. hehehee :D


1
Bahan2 yg diperlukan.. Apple yg telah dipotong dadu..


 Semua bahan2 yg telah dimasukkan di dalam bekas..


Bahan2 yg telah diuli @ digaul dgn sebati


 Apple Oatmeal Bars dalam proses..

Inilah hasilnya... dapat 2 bekas dlm 1bancuhan.. :)


2. Cornflakes Madu

      uiiittttt... kuih ni plg ramai suka makan.. dan kuih ni plg mudah nak buat.. kuih ni aku buat trip pertama jer.. trip kedua n seterusnya minta bantuan en.suami tercinta coz operasi jahit manik baju raya & jahit langsir Raya xsettle lagi.. terima kasih yek abg sayang, sedia membantu.. muahhss:-*


Bahan2 yang diperlukan


 Ini lah hasilnya... nyum2 ~
"
"
"
"
"
"
"
uiiittttt.. selain itu, kerajinan aku terselah dgn menjahit tambahan manik kat leher & lengan baju.. sempat la 2 pasang baju raya aku jahit manik.. Baju raya ke-3 xsempat la plak, coz beli last minit.. teman member g jalan TAR, sekali aku plak berminat.. murah jer (3psg RM100).. cantik n berbaloi.. aku amik 1 pasang & 2 psg tu member aku la amik..

story aku, Qari dah besar.. so, Qari kaco sket2 jer.. tapi xda la sampai aku jd marah kat dia... garang tau aku ni.. hehehee:D


Terima kasih Qari syg, teman ibu jahit manik sampai 2,3 pagi.. tapi kul 1 pagi qari dh tdo.. abah plak?? apa lg dh tdo awal.. penat vacuum 1 umah agaknya..huhuuu:P 


Qari just kaco ibu susun manik2 bercampur2 kaler dlm 1 bekas.. susah sket la aku nk pilih manik2 yg dh bercampur dlm 1 bekas.. Aku yg cari masalah sendiri.. Nak meriah la katakan.. hahahahaa:P


Mana taknya, aku tgk baju xda la lawa sgt jual, tapi manik penuh la dah charge smpai RM 250-400.. harga cekik darah glerz.. so, aku jahit manik sendiri la.. saving sket duit tu blh beli benda lain.. xperlu nk membazir kerana sehelai baju nak abis beratus2.. yg aku ada 3 pasang?? kalo 1 psg dah 250 x 3 = 750.. mau botak kepala en.suami?? hahhaa:P 


bayang kan dgn 3 pasang baju raya , modal RM200.. jimat RM550 tau. lepas bayar duit keta sebulan tau.. ^-^


so, tak perlu membazir.. aku buat sendiri.. jimat wang.. n then xsusah sgt coz Youtube ada ajar semua cara2 nak jahit manik & langsir.. resipi kuih raya pun byk.. buka la mesra.net


Baju raya pertama kaler hijau, en.suami belikan xsampai RM100 kat First lady Ampang Park.. dalam area RM80 jer kot.. dah xingat la plak.. ;).. just penuh manik kat leher jer.. tangan dia manik ciput jer.. so, kerajinan ku datang, aku jahit la manik bunga2 sket kat lengan baju tu bg meriah sket.. 



 manik kat leher ni mmg manik asal kami beli di Ampang park..

kat lengan tangan ni, manik yg asal hanyalah 1 line jer.. 
so, aku tambah bg bunga sket.. bg nmpk meriah sket raya pertama.. hehehee:D

Akhirnya siap juga hasil tangan ku..

baju raya kedua pun dah jahit.. colour oren.. Tapi xtgkp gmbr la plak.. huhuu.. coz tahan mata siot sampai kul 3pagi semata2 nak jahit manik.. berbaloi ker?? padanla org beli jer.. aku punya la nak save smpai tahan mata.. hahahaaa:D



jahitan manik kat leher tak nampak la plak 
coz pakai shawl labuh.. :)
"
"
"
"
"
"
"
uiiittt.. yg kelakar lg story, aku boleh jahit langsir sendiri lagi tau.. hahahaaa:D.. Aku xpernah jahit tau... ni jahit lurus tahap sempoi gler.. jahit lurus jer.. 

Macam xcaya jer.. aku boleh lakukan semua itu.. hanya dlm tempoh 2week ramadhan nak dekat raya plak tu....



umah pun en.suami tolong ku vacuum.. kemas2 apa yg patut.. hasilnya clear umah kami.. 
kalo tak, dah mcm tongkong pecah.. hahahaa:D




 Dapur nmpk clear sket bersihnya.. hehehee.. uiiittttt.. 
puji diri sendiri plak tu.. hahahaa:D








yg plg meriah sekali.... Jeng2

"
"
"
"
"
"
"



Bayangkan la.. Puasa last pd 29 Ramadhan, ada tinggal satu jer pelita ni kat Mydin.. Sakan mereka borong.. silap kami juga, lambat beli... Nasib bek la, ibu ada beli extra 5 kat downtown.. hehehee 


uiiittttt.. meriahnya malam raya.. aku n en.suami g petronas isi diesel RM2 dlm botol mineral.. Apa lagi, edisi memasang pelita di depan umah kami... Aku & ibu berjiran.. :)

kami takut kena curi pelita ni letak tanah depan umah.. so, kami gantung n ikat di depan pagar umah kami.. ibu 3 pelita, umah kami 3 pelita... meriahnya malam raya dgn lampu kelip2 kami sekali... (lampu kelip2 xtgkp gmbr lg, nanti aku upload kemudian..hehehee)


Qari nak bawa ke mana pelita tu?

Hero2 Malaya berkerja keras memasang pelita.. 
Kerja keras sgt la konon?? heheheee:D


No comments:

Post a Comment

Tq sharing & caring with Web Blog fizura512.blogspot.com. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang disediakan melalui laman web ini. Sila beri komen anda.. Mama Abqariz sedia menerima nya & membalasnya.. Sayang uols.. uiiittttt.. :D